۱۷
تیر

نمای ساختمان و انواع آن

تعريف نما:

در ساختمان سازي به سوي بيروني ساختمان نما گفته مي‌شود، نما شامل دو عنصر اصلي اجزا و اركان است. اركان نما ريتم‌هاي عمودي و افقي و همچنين خط آسمانه يك بنا محسوب مي‌شود و اجزاي يك بنا شامل هر آنچه كه در ديد 140 درجه عمودي و 160 درجه افقي انسان قرار دارد و همچنين طراحي در و پنجره يك ساختمان است.

تعريف بالا يك تعريف قانونمند و كلي است ولي بهتر است بدانيم كه در طراحي يك ساختمان مهم‌ترين قسمت، طراحي نما است. زيرا كه نما، بيانگر علم و توانايي ما در طراحي است و يك ويتريني از ايده‌هاي طراحي ما محسوب مي‌شود. طراحي ما زماني مي‌تواند در يك مجموعه‌ايي از انسان‌ها مانند جامعه شهري بدرخشد كه توانسته باشيم نماي آن را به درستي و اصول مربوط به آن طراحي كرده باشيم.

از اصول طراحي نما مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

  • رعايت قوانين و مقررات تعيين شده از سوي نهاد نظارتي
  • استفاده از مصالح مناسب
  • رعايت كانسپت طراحي ساختمان در نما
  • توجه به هم سو بودن با طراحي‌هاي نماي ساختمان‌هاي اطراف
  • توجه به اصول زيبا شناسي در طراحي نما

 

 

در ساختمان از انواع نما مي‌توان استفاده نمود، مانند نماي شيشه‌ايي، نماي آجري، نماي سنگي و همچنين نماي چوبي.

نماي شيشه‌ايي:  يكي از پر طرفدارترين نماها محسوب مي‌شود كه در ساختمان‌هاي مسكوني، تجاري، اداري و درماني مي‌توان اين نوع نما را مشاهده نمود. اين نما نقش بسيار زيادي براي تعمين نور طبيعي داخل ايفا مي‌كند.

 

 

 

نماي آجري:   اين نوع نما از گذشته تا كنون بسيار مورد استقبال قرار گرفته است و يك معمار با توجه به تنوع آجر مي‌تواند طراحي هاي متنوعي انجام دهد.

 

 

نماي سنگي:   يكي از نماهاي لوكس است كه معمار مي‌تواند با انتخاب‌هاي درست يك نماي با اصالت و جداب طراحي نمايد.

 

 

 

نماي چوبي:   از زیباترین و چشم نوازترين نماهای ساختمانی، نمای چوبی است که این روزها در ساخت خانه های مدرن و كلاسيك اجرا می شود. ترکیب چوب با سایر متریال ها نظیر سنگ، آجر، سیمان، فلز و شیشه زیبایی نما را دوچندان می کند و آن را خاص تر جلوه می دهد. چوب تيمار حرارتي نوعی چوب نما است که از وزن سبک اما مقاومت بالا برخوردار می باشد.

از ویژگی های این چوب نما می توان به سختی بالا، مقاومت در برابر صوت، قابلیت شکل پذیری و برش کاری و تجدیدپذیری اشاره کرد. چوب های فرآوری شده بهترین گزینه برای نما هستند؛ زیرا در برابر نفوذ حشرات، رطوبت و آتش سوزی مقاوم سازی می شوند و طول عمر نما را بالا می برند. نمای چوبی تيمار حرارتي یکی از زیباترین و مقاوم ترین نماهای چوبی است.