۱۷
تیر

روف گاردن شهری

زندگی شهرنشینی و ماشینی این سال‌ها، انسان را بیش از هر زمان دیگری از طبیعت دور کرده است؛ اما نیاز غریزی او برای در ارتباط بودن با طبیعت از بین نرفته است. شهرها پرجمعیت شده‌اند، حتی خانه‌هایی که حیاط یا فضای سبز اختصاصی داشته‌اند جای خود را به ساختمان‌های چندین طبقه و متراکم داده‌اند. ساعات کاری و درگیری‌های زندگی، اجازه نمی‌دهد افراد برای آرامش یافتن در طبیعت زمان آزاد قابل توجهی داشته باشند و احتمالاً نزدیک‌ترین پارک هم از قبل مملوء از اشخاص دیگر و سروصدا است. عامل ترافیک و خستگی هم حوصله‌ای برای رفتن به جایی دورتر باقی نمی‌گذارد.
با اوصافی که گفته شد، داشتن باغی اختصاصی برای خود و همسایگان‌تان یک انتخاب عالی است. این باغ با سلیقه و طبق خواستۀ خودتان طراحی و اجرا می‌شود و اگر تمایل داشته باشید، می‌توانید با نگهداری از آن لذت باغبانی را هم به زندگی‌تان اضافه کنید.
اما این همۀ ماجرا نیست! بام‌های سبز همچون یک عایق حرارتی مناسب روی سقف ساختمان عمل می‌کنند و اجازه نمی‌دهند تابش مستقیم و طولانی مدت آفتاب روی صفحۀ وسیع بام، سرمایش ساختمان را در روزهای گرم و بلند سال پرهزینه کند. البته در طول زمستان هم اتلاف حرارتی ساختمان از طریق سقف را کاهش می‌دهند.
از آنجا که برای ایجاد روف گاردن به یک‌سری زیرساخت احتیاج دارید، عایق‌های به کار رفته باعث محافظت از مصالح بام و عمر بیشتر آن می‌شوند.