۱۷
تیر

تاریخچه ظهور ترمووود در صنعت چوب

همان گونه که می دانید، چوب یکی از اولین مصالح ساختمانی است که بشر برای ساخت خانه با آن آشنا گردید. لذا تاریخچه استفاده از چوب به عنوان مصالح ساختمانی، تاریخچه ای دیرینه دارد. گفتنی است که اگرچه انسان اولیه، از غارها به عنوان پناهگاه اولیه استفاده می نمود، اما چوب در واقع اولین مصالح ساختمانی بود که انسان از آن برای ساخت خانه و سرپناه بهره برد. با این حال همه می دانند که خصوصیات فیزیکی چوب ساده، محدودیت هایی در اجرا مخصوصا در فضای باز ایجاد می کند.
نکته بسیار مهم درباره چوب، این حقیقت است که سوزاندن سطح چوب در آتش، آن را برای استفاده در فضاهای بیرونی مقاوم تر خواهد نمود. این حقیقت قرن ها است که مورد استفاده انسان قرار گرفته است. به عنوان مثال وایکینگ ها از این روش برای ایجاد سازه های بیرونی بهره می بردند. حتی اولین بار، تیمار حرارتی چوب در دهه ۱۹۳۰ به صورت کاملا علمی مورد مطالعه قرار گرفت.
لازم به ذکر است که کشور فنلاند، پیشتاز صنعت ترمو وود (THERMO WOOD) است. چرا که اولین کشوری بود که به تکنولوژی ساخت آن دست یافت و اولین خط تولید آن را ایجاد نمود. شاید بتوان گفت که عمیق ترین و جامع ترین کار پژوهشی در زمینه ترموود را انجمن ترمووود فنلاند (VTT) به اجرا درآورده است. امروزه ترمووود با استفاده از روشی که توسط انجمن ترمووود فنلاند پدید آمده تولید می شود. در نهایت فرآیند تیمار حرارتی ترموچوب یا ترمووود در مقیاس صنعتی توسط انجمن ترمووود فنلاند با همکاری صنایع محصولات چوبی آن به وجود آمد و مجوز فرآیند ترمووود به اعضای انجمن ترموود فنلاند اعطا گردید.